Eikenprocessierups

In 2019 werd ook onze buurt getroffen door de eikenprocessierups. Daarom heeft de wijkvereniging Oud-Ittersum contact opgenomen om te zien wat het beleid voor 2020 gaat zijn.  Bij navraag bij de gemeente bleek dat die afgelopen zomer overspoeld werden door meldingen en ook overvallen waren door de ernst van de overlast van deze rups.

De eikenprocessierups

In Oud-Ittersum staan de meeste eiken langs de Nieuwe Deventerweg. Probleem in de Nieuwe Deventerweg is dat het lastig wordt om op korte termijn biodiversiteit te vergroten: er is veel steen, asfalt en weinig voortuinen met bloeiende planten.

De gemeente heeft nu besloten vanwege de klachten, fietsroute en wandelaars dat in 2020 de eikenbomen langs de Nieuwe Deventerweg preventief behandeld gaan worden met het biologische bestrijdingsmiddel Xentari. Behandeling met Xentari zal in het voorjaar plaatsvinden, mogelijk ’s avonds of ’s nachts, geeft mogelijk wat geluidsoverlast. Wanneer we meer weten zullen we U informeren!

Daarnaast gaat de gemeente in het voorjaar een website maken: daarop wordt per straat te zien wat de behandelwijze wordt. Ook kan daar per straat/boom, een melding over de eikenprocessierups ingebracht worden zodat men beter actie kan coördineren vanuit ROVA.

Op de langere termijn is het zaak biodiversiteit terug brengen in de straat en wijk. Daar zijn bewoners ook voor nodig. Op de website van de gemeente komen ook adviezen voor bloeiende planten en zaad voor voortuinen en andere plekken. De gemeente lijkt nog niet van plan om een deel eiken te vervangen door andere bomen. Momenteel ligt de nadruk op het voorkomen van overlast in de komende zomer.
Saskia Udding (voorzitter wijkvereniging Oud-Ittersum)