Burendag 26 september 2020

Demonstratie remweg, in samenwerking met Veilig Verkeer Nederland.

We kunnen terugkijken op een goed verlopen en gezellige burendag 2020.

In de ochtend was er aandacht voor Veilig Verkeer en 30 km in de wijk! Vrijwilligers van VVN (Veilig Verkeer Nederland) lieten via een remproef demonstratie aan de Thorbeckelaan zien hoe belangrijk get is om overal in de wijk 30 km te rijden! Bij een snelheid van 30 km/uur kun je nog net een kat of een kind ontwijken. Als je 50 km/uur rijdt echter, dan is de remweg van de auto aanzienlijk langer… Dit werd duidelijk gedemonstreerd met behulp van oranje pilonnen. Tijdens de demonstratie waren ongeveer 120 buurtbewoners aanwezig, een hele goede opkomst. Bij de verkeerkraam waren 30 km stickers voor de kliko beschikbaar en ballonnen voor de kinderen.

Bij 50 km/uur aanzienlijk meer pilonnen om.

Daarnaast werd in de gehele wijk 30 op de straten aangebracht met krijt. Samen met de spandoeken en de snelheid smileys hopen we dat iedereen zich zo bewust wordt van de noodzaak voor maximaal 30 km in onze wijk. Met dank aan onze actieve verkeerscommissie, die zich volledig heeft ingezet om deze demo tot een succes te maken!

De wijk werd versierd met 30km stoepkrijt-kunstwerken.

Voor de kinderen was een pannenkoekencaravan aanwezig, waar de hele dag lekkers te verkrijgen was.

De kunstenaars van Klaver5 doen de graffiti-techniek voor, zodat het resultaat top wordt.

Thorbecketunnel voorzien van kunst door kinderen uit de buurt.

In de middag werd de Thorbecke fietstunnel omgetoverd tot een kunstwerk met subsidie van het Zwolse ‘Buurt Cultuurfonds’! Onder aanvoering van Stefan Alberts van Klaver5 design -onze graffiti kunstenaar uit Oud-Ittersum- gingen de buurtkinderen aan de slag om een graffiti kunstwerk op de wanden van de tunnel aan te brengen. Twee groepen van ongeveer 20 kinderen met hulp van wat ouders leefden zich uit de op de muren, na een korte master class graffiti spuiten. Op beide wanden zijn de namen van de wijken aangebracht op een vrolijke lichte achtergrond. Gelukkig was het goed weer en bleef het de hele middag droog . We hopen dat alle fietsers zullen genieten van dit vrolijke kunstwerk.

Stefan Alberts aan het werk samen met de kinderen uit de buurt.